Khamis, 28 Februari 2013

Masjid Quba'

Antara Masjid yang akan dilawati oleh para tetamu Allah dalam siri Lawatan Ketempat tempat bersejarah di sekitar Bandar Madinah adalah Masjid Quba' . Yang pasti nya Masjid ini tersenarai dalam senarai Masjid Masjid yang mesti di kunjungi . Cuma yang tidak pastinya ialah adakah para tetamu Allah , satelah berhabisan wang demi untuk melakukan Umrah , berpeluang atau mengambil peluang untuk menunaikan Solat sunat 2 rakaat di Masjid ini .

Ini adalah kerana , Rasullullah SAW bersabda yang maksud nya  " sesiapa yang berwudhuk dirumah nya , kemudian pergi ke Masjid Quba' untuk bersolat, akan di beri ganjaran pahala sama seperti pahala menunaikan umrah "

Menurut sebuah hadith Sahih daripada Tirmizi , " melakukan solat di dalam Masjid Quba' adalah sama dengan melakukan Umrah "

Masjid Quba' , masjid yang di bina atas dasar taqwa dan iman , adalah Masjid yang pertama di bina dalam sejarah Islam . Dalam surah Al Taubah , ayat 108 ,Allah SWT berfirman yang maksud nya , " sesungguhnya masjid yang di dirikankan atas dasar taqwa sejak hari pertama adalah lebih patut kamu bersolat di dalam nya " .
Walaupun ada pendapat yang mengatakan bahawa ayat ini diturunkan khas di tujuk kepada Masjid Nabawi namun ada juga pendapat mengatakan bahawa ayat ini ditujukan kepada Masjid Quba' . Walau bagaimana pun kedua dua pendapat ini tidak bercanggah kerana kedua dua buah masjid ini dibina atas dasar Taqwa .

SEJARAH

Masjid Quba' terletak di perkampungan Quba' iaitu kira kira 3 Km dari arah selatan bandar Madinah . Quba' di ambil daripada nama sebuah telaga . Masjid ini berbentuk empat persegi dan terkini telah di perluaskan kawasan nya menjadi hampir 5 035 meter persegi .


Sebuah Hadith yang di riwayatkan oleh Imam Al Bukhari daripada Ibnu Umar r.a bahawa Rasulullah SAW selalu ke Masjid Quba' pada hari Sabtu , Kadang kadang pada hari Isnin dan Khamis dengan menaiki unta atau berjalan kaki .

Masjid Quba' dibangunkan pada hari Isnin 8 Rabiulawal , setiba nya Rasullullah SAW  di perkampungan Quba' dalam perjalanan hijrah dari Makkah . Baginda bermalam selama empat hari bersama Bani 'Amru Bin Auf di rumah Kalthum Bin Al-Hadm .


Dalam riwayat yang diceritakan oleh Al-Syimus Binti Al-Nu'man rha , bahawa " Aku melihat Rasullullah SAW memikul batu bata diatas belakang nya sehingga bongkok badan nya . Debu dan pasir memenuhi tubuh dan baju nya . Apabila sahabat sahabat minta untuk mengambil bebanan itu daripada baginda , beliau enggan sebaliknya menyuruh mereka membawa bebanan lain .

Sesudah itu baginda mengimami solat secara berjemaah bersama para sahabat dan pada waktu berkiblatkan Masjidil Al-Aqsa .

Kepada bakal bakal tetamu Allah sekelian , diharap paparan diatas akan membantu pemahaman tuan tuan dan puan puan sekelian . Bagi yang benar benar ingin menunaikan umrah , yang ingin mendapat manfaat dari sejarah peninggalan Rasullullah SAW, yang ingin mencontohi sunnah baginda dan menghayati pengorbanan nya , yang pergi dengan kumpulan yang kecil , anggaran 10 -15 orang , saya sudi membantu pemergian tuan puan sekelian . Saya boleh di hubungi ditalian 012-2660631 untuk keterangan lanjut .







Tiada ulasan:

Catat Ulasan